תוכן העמוד
דלג על תוכן העמודלקויות וקשיי למידה - ליווי בהתמודדות
מרכז שניידר מציע תכנית ייחודית ממוקדת המלווה ילדים ובני נוער עם לקויות וקשיי למידה. התוכנית פותחה ע"י צוות לקויות וקשיי למידה ובשיתוף עם המרכז הבינתחומי בהרצליה ואוניברסיטת קולומביה, והיא כוללת שני שלבים:
שלב ראשון - אינטנסיבי - בן 16 מפגשים, אחד מהם עם הצוות החינוכי - המתמקד בשינוי תפקודי מהיר של הילד ומשפחתו. שלב שני - המתמקד במעקב, שימור ותחזוקה של ההישגים.
מטרות התכנית:
-
הבנת המשמעות של לקויות למידה והשלכותיה על תחומי תפקוד שונים של הילד/מתבגר
-
הגברת המוטיבציה ללמידה, תוך הצבת יעדים ברי השגה
-
הגברת תחושת המסוגלות של הילד/מתבגר, בדגש על זיהוי והכרה בחזקותיו כמו גם בקשיים האובייקטיביים עימם מתמודד
-
הגברת גורמי החוסן שנמצאו כיעילים בהתמודדות עם קשיי ולקויות למידה – בדגש על היחסים הבינאישיים והתקשורת בבית ובבית הספר, מול דמויות סמכות ומול קבוצת השווים.
לקויות למידה ותפקוד חברתי:
על אף שהתפיסה הרווחת היא שללקויות למידה השלכות על תפקודו האקדמי בלבד של הילד, הרי שללקויות וקשיי למידה השפעה מכרעת גם על תפקודו הרגשי והחברתי של הילד. למשל, מחקרים מהשנים האחרונות מצאו מתאם גבוה בין לקויות למידה לתחושת מסוגלות נמוכה , לדימוי עצמי נמוך, לקשיים ביחסים הבינאישיים עם חברים, הורים ומורים, לנטייה לבריונות וקורבנות, לדיכאון ולחרדה, כמו גם לנשירה גלויה וסמויה מבית הספר.
התכנית מדגישה את גורמי החוסן שנמצאו כבעלי השפעה מכרעת על סיכוי ההצלחה של הילד בהתמודדות עם קשיי הלמידה. התכנית מאפשרת בין היתר לילד ולמתבגר להמשיג לעצמו את קשייו ואת חזקותיו, לשפר את התקשורת הבינאישית, לזהות את רגשותיו (למשל, תסכול מהישגים נמוכים, חרדה מהיבחנות, דכדוך ותחושת אשם עקב אי עמידה בצפיות שלו מעצמו ובציפיות הסביבה), ולהביע רגשות אלו באופן מווסת ומותאם. תקשורת אפקטיבית צפויה להוביל ליכולת של הילד לגייס את הסובבים אותו לסייע לו בהתמודדות בלמידה. תמיכה כזו – של הורים ומורים - נמצאה כמשפיעה על סיכויי ההצלחה אף יותר מעצם קיום לקות הלמידה, או מחומרתה. התמיכה בתורה צפויה להוביל להסתגלות טובה יותר למסגרת בית הספר, הן בכל הנוגע ליחסים עם קבוצת השווים (בני גילו), והן בכל הנוגע ליחסים עם דמויות סמכות (מורים).
תוכנית הוליסטית ואינטגרטיבית:
השירות ללקויות וקשיי למידה במרכז שניידר, מציע תכנית טיפולית אינטגרטיבית לילדים. התוכנית פותחה ומיושמת במרכז ללקויות למידה במחלקה לרפואה פסיכולוגית במרכז שניידר, יחד עם היחידה ללקויות למידה וקשב במרכז הבינתחומי בהרצליה ובשיתוף אוניברסיטת קולומביה. התוכנית מבוססת על פסיכותרפיה בינאישית, שנמצאה יעילה בשיפור תפקודם של ילדים ומתבגרים עם מגוון קשיים רגשיים. בעוד שמרבית הטיפולים הקיימים מתמקדים רק במישור אחד בחייו של הילד - הדידקטי או ההתנהגותי או הרגשי, התכנית עוסקת ביחסי הגומלין בין התפקוד הלימודי, התפקוד הבינאישי והמצב הרגשי של הילד.
מטרות התכנית:
-
שיפור ההסתגלות למערכת החינוכית
-
הסבר פסיכו-חינוכי אודות קשיי ולקויות הלמידה
-
שיפור המודעות לקשיים האובייקטיביים ולחזקות הילד, תוך הצבת יעדים ברי השגה
-
שיפור תחושת המסוגלות של הילד והמוטיבציה ללימודים
-
שיפור התקשורת הבינאישית במטרה לגייס מערכת תמיכה בבית ובבית הספר להתמודדות עם לקויות וקשיי הלמידה
התוכנית הטיפולית מתרגמת את הידע המחקרי שנצבר אודות יחסי הגומלין התפקוד הלימודי, הרגשי והיחסים הבינאישיים לכדי טיפול ממוקד וקצר מועד. טיפול זה מקנה לילד ולהוריו מיומנויות, שמטרתן לשפר את התפקוד בכל התחומים הללו, כאשר במקביל מתקיים מעגל של משוב הדדי חיובי, בו שיפור בתחום אחד מקדם את השיפור ביתר התחומים. הללו צפויים להוביל להסתגלות טובה יותר למערכת החינוכית, ולשיפור ההתמודדות עם לקויות הלמידה.
במסגרת התכנית מעניקים כלים לילד, למשפחה ולצוות בית הספר כך שנבנית רשת תמיכה, שבמסגרתה הם חוברים יחדיו כדי לשפר את דרכי התמודדותו של הילד עם לקות הלמידה והלמידה עצמה, ואת הסתגלותו למערכת החינוכית.
שינוי תפקודי מהותי ומהיר
תכנית ההתערבות מלווה במחקר, שבמסגרתו נאספו עד כה ממצאים התומכים בקיומו של שיפור ובשינוי תפקודי מהותי של הילד. התוכנית מורכבת משני שלבים:
שלב ראשון - אינטנסיבי - בן 16 מפגשים, אחד מהם בבית הספר, המתמקד בשינוי תפקודי מהיר של הילד ומשפחתו.
שלב שני – בן 3 מפגשים -לשם מעקב, המתמקד בשימור ובתחזוקה של ההישגים.
למי התוכנית מתאימה?
התוכנית מתאימה לילדים ובני נוער בגילאי 10 עד 18, שאובחנו כבעלי קשיים או לקויות בתחום הלמידה, אשר חווים קשיים בתפקוד הלימודי. בגילאים הצעירים יותר אנו מציעים ייעוץ והדרכה להורים..
שירות זה אינו נמצא בסל הבריאות וכרוך בתשלום.
כתבות נוספות
- יש פסיכולוג בקהל? כיצד ניתן להגיש עזרה ראשונה נפשית לילדים במצבי טראומה ואובדן?, 13.10.2024
- תגובות דחק נפוצות אצל ילדים ונוער, לאחר אירוע טראומטי, 20.06.2024
- כל מה שצריך לדעת על טיקים ותסמונת טורט, 21.05.2024
- בעקבות האירועים הביטחוניים: המלצות מרכז שניידר כיצד להתמודד עם חרדה אצל ילדים, 07.10.2023
- פחדים נורמטיביים בגיל הרך, 14.02.2023
- איך לשתף ילדים בבשורה קשה על פטירת אדם קרוב?, 02.02.2023
- אילמות סלקטיבית - מה עושים כשהילד מפסיק לדבר?, 28.12.2022
- הפרעות אכילה בילדות ומתבגרות, 14.03.2022
- טיפול ב-CBT-AR במרפאה להפרעות אכילה, 14.03.2022
- תכנית שניידר לפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית בילדים ונוער - CBT, 31.01.2022